Recursos
semàntics
Comparació:
estableix una relació entre dos termes a partir d’una semblança
real o imaginària. La relació entre ells és expressada amb un nexe
gramatical (com,
talment...) o
bé amb sembla.
les
noies amb descarats pits com llimones (Francesc
Parcerisas)
Metàfora:
estableix relacions entre dos termes, però ho fa eliminant el vincle
de la comparació. Se sol distingir entre:
a)
metàfora in
praesentia, en
què apareixen el terme real (A) i el terme imaginari (B):
La
terra (A) és una cambra (B)
on
no penetra el vent. (Josep
Sebastià Pons)
b)
metàfora in
absentia, en
la qual el terme real (A) és substituït pel terme irreal o
imaginari (B). Així, Baltasar Porcel, en referir-se a la lluna plena
(A), escriu:
la
melangiosa i freda claror de la bola
nocturna
(B)...
Metonímia:
consisteix a designar una cosa amb el nom d’una altra amb la qual
manté alguna de les relacions següents: la causa per l’efecte;
l’efecte per la causa; el continent pel contingut; el lloc d’origen
pel producte; l’autor per l’obra; la marca pel producte;
l’instrument per la persona que l’utilitza; els trets físics
pels morals; el signe per la cosa significada. El fragment següent
és un exemple de l’autor per l’obra:
Després
ja ve una cambra impressionant, perquè esta decorada amb vuit
Rafaels
dels bons. (Gaziel)
Sinècdoque:
es tracta d’estendre o restringir el significat d’un mot, prenent
el tot per la part o la part pel tot; el gènere per l’espècie o
l’espècie pel gènere; el singular pel plural o el plural pel
singular, etc. En els versos següents s’esmenta la part (cor) pel
tot (l’home i la vida):
seré
un cor
dins la fosca;
porpra
de nou amb l’alba. (Carles
Riba)
Sinestèsia:
és l’associació d’elements que provenen de camps sensorials
diferents (visuals, auditius, olfactius, gustatius, tàctils) o
l’associació entre els elements i les emocions:
De
l’aigua sentia la música
dolça
(Joan
Alcover)
Antítesi:
consisteix a oposar en una mateixa frase dos mots, pensaments,
expressions, etc., de sentit contrari:
Riu
que riu, me fa un petó
que,
sent
de foc, va gelar-me.
(Miquel
de Palol)
Exclamació
retòrica:
serveix per expressar alegria, tristesa, dolor... És una figura
bàsicament emotiva:
Germans,
alcem els cors, que tot és bell,
el
verd i el vermell! (Joan
Maragall)
Interrogació
retòrica:
és una pregunta emfàtica que no espera resposta.
¿Serà
així que, en el camí de la fosca,
anirem
a l’encontre de la llum? (Francesc
Parcerisas)
RECURSOS
TIPOGRÀFICS
Els punts suspensius:
Indiquen que alguna enumeració està inacabada o que la frase ha
quedat interrompuda. “He vist pel·lícules de tota classe: índies,
xineses, noruegues....”
Els parèntesis: Solen
ser utilitzats per aclarir algunes afirmacions del text.
Els dos punts: presenten
enumeració o una exemplificació “hi ha tres tipus d'oracions
subordinades: adjectives, substantives...)”.
Presenten una citació:
“Joan Francesc Mira va dir: ....”.
El guió: Presenta
un diàleg. “Josep va dir: -No m'agraden els bombons”.
Aclareixen
o amplien el significat d'alguna oració. “Els amics -aquells que
veritablement ho són- mai et deixaran”.
Les cometes: Serveixen
per introduir citacions o per marcar paraules en altra llengua. També
per marcar la ironia o l'humor.
Els claudàtors:
Indiquen que manca una part del text.
La negreta:
Ressalta aquell aspectes que són destacables, que l'autor/a ha
volgut destacar al text.
La cursiva:
Serveix per introduir estrangerismes. Cultismes, col·loquialismes,
vulgarismes... o per marcar el significat metalingüístic d'una
paraula. Exemple: “coordinació és
un substantiu”.
LES SUBORDINADES SUBSTANTIVES
La professora d´Història explica la lliçó S.N (C.D)
La professora d´Història explica que el 1979 s´aprovà l´Estatut O.sub. subst. funció C.D
La subordinació substantiva pot presentar diverses estructures:
que(conj.) + ORACIÓ= Em van dir que el fuster vindria dissabte.
- La conjunció que no té altra funció que la d´introduir de la proposició substantiva; per tant, no realitza cap funció sintàctica.
- Cal mantenir la forma que davant de les oracions substantives (Els prego que m´informin) i evitar construccions calcades del castellà com: Els prego m´informin.
- No confondre la conjunció que amb el pronom relatiu o interrogatiu que introdueixen oracions substantives.
- La conjunció que no pot anar mai precedida de preposició. Tampoc pot anar precedida de determinant.
- De vegades, poden anar precedides de la preposició de : Ens va pregar ( de ) venir al matí.
- Les oracions substantives interrogatives poden ser directes (Ens van preguntar: vindreu amb cotxe?) o indirectes (No sé què diran del projecte). Les indirectes són introduïdes sempre per un pronom interrogatiu.
- Les oracions substantives introduïdes per la conjunció si són interrogatives indirectes totals , a diferència de les interrogatives indirectes esmentades anteriorment, que són parcials.
- Les interrogatives amb si comporten la idea de dubte: El professor ha preguntat si ho sabíem.
Aquesta mena d´oracions substantives de relatiu o substantivades provenen de les oracions adjectives que han sofert la pèrdua d´un antecedent genèric (persones, coses, etc) i és per aquest motiu que funcionen com a nucli del sintagma elidit.
Les que fan referència al lloc (introduïdes per on : On abans hi havia una fàbrica, ara hi ha un hort), s´han de classificar com a oracions adverbials de lloc.
(prep.) + QUI det/art + QUI (prep. +) tot/tothom...+ QUI | Referència a persones |
(prep. +) això/allò/el...+ QUE (prep. +) tot...+ QUE | Referència a coses |
Qui menja sopes se les pensa totes.
Has de dir la veritat a qui te la demani.
Aquell qui desitgi anar de viatge...
Els qui vulguin anar d´excursió...
A la fira regalen obsequis a tots els qui en demanen.
Tothom qui en demani tindrà un obsequi.
Tots aquells /els qui en demanin tindran un obsequi.
El que diu és molt agosarat.
Allò que va escriure el periodista no és del tot cert.
Això que dius a la carta no m´ho crec.
De tot allò que vas dir, no m´ho crec.
Amb el que dius no n´hi ha prou.
FUNCIONS:
Les oracions subordinades substantives poden exercir les següents funcions sintàctiques a l´oració principal:
Subjecte:
- Encapçalades per que : Em preocupa molt que no vinguis.
- Encapçalades per l´ infinitiu : No m´agrada (de) treballar al torn de nit. Aquí també es pot anteposar l´expressió el fet de a l´infinitiu: No m´agrada el fet de treballar...
- Altres possibilitats: No m´importa què diran/ No m´importa si vindran/ M´agrada com escrius.
Les substantives en funció de C.D. compten amb les estructures bàsiques, és a dir, les d´infinitiu i les introduïdes per la conjunció que. També poden ser introduïdes per si , què, qui, com o estil directe.
Em va explicar que no vol jugar.
Els cosins volen pujar a les golfes .
Li vaig preguntar si havia trobat la clau .
Els alumnes sabien què preguntar.
Et demano qui pujarà .
Demaneu-li com ha pujat .
Em va preguntar: vols un xiclet?
C. Indirecte:
Aquesta funció només pòt ser assumida per l´oració substantiva de relatiu o substantivada:
Doneu els discos als qui vinguin a la festa. Guardem xampany per als qui arribin tard.
C. Atributiu:
Quan a l´oració principal apareix un verb copulatiu o pseudocopulatiu:
Un cotxe és el que desitjo comprar-me.
C. Preposicional:
Depenen de la preposició que regeix el verb; ara bé, davant de la conjunció que, les preposicions a, de en i amb cauen:
S´han acostumant a estudiar molt poc.
Acostumeu-lo que prengui vitamines.
C. del nom, de l´adjectiu, de l´adverbi:
L´oració substantiva pot complementar un nom, un adjectiu o un adverbi:
El ministre té la certesa de ser mal interpretat . (N)
És incapaç de recordar la data . (Adj.)
Estàvem lluny de trobar l´antídot . (Adv)
LES PROPOSICIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
El noi (antecedent) que estudia força (O. sub. adjectiva) viu als afores de la ciutat.
L´oració subordina da adjectiva pot ser substituïda per un adjectiu (estudiós) en funció de complement del nom: el noi estudiós
ADJECTIVES ESPECIFICATIVES I EXPLICATIVES:
Les oracions adjectives poden ser de dos tipus: especificatives i explicatives:
- Especificatives: restringeixen o limiten l´extensió significativa de l´antecedent. Ex: Els ocells que volaven molt alt van desaparèixer ràpidament. Aquí ens referim només als ocells que volaven molt alt , és a dir, que no ens referim a tots els ocells, sinó solament a uns ocells determinats-els que volaven molt alt.
- Explicatives: Amplien o afegeixen una qualitat no essencial a l´antecedent; van sempre entre pauses (comes). Ex: Els ocells, que volaven molt alt, van desaparèixer ràpidament. Aquí ens referim a tots els ocells .
FORMES | FUNCIONS | EXEMPLES |
que art. + qual | Subjecte, C.Directe, C.C.Temps | Aquell metge que ha operat el meu pare... Dóna´m el diari que llegeixes. Això succeí l´any que ens vam disfressar. |
a/ per a + qui a/ per a + art. + qual | C.Indirecte | El noi a qui tu creus culpable... El finalista, al qual han donat el premi... |
pre. + què (coses) prep. + qui (persones) prep. + art. + qual | C. Preposicional | La cada de què vam parlar no la compraré. L´actriu de qui et parlava és germana d´en Jordi. La masovera a la qual et refereixes viu a Olot. |
(prep. + ) on prep. + què prep. + art. + qual | C.C.Lloc | La cambra on havíem passat tantes tardes... La cambra en què dormíem... Les plataformes damunt de les quals havíem... |
prep. + què prep. + qui prep. + art. + qual | Altres complements circumstancials | La clau amb què has tancat l´armari... La situació contra la qua l lluitem... |
antecedent + (prep.) art. + N. + "de + art. + qual " | C. del Nom | Ha vingut el rellotger, la casa del qual és molt antiga. |
REMARQUES:
a) El relatiu àton QUE és la forma més usada. No va precedida de preposició i pot tenir com a antecedents persones i coses.
Els grups el que, la que, els que, les que són incorrectes quan equivalen a "art. + qual " o a què, qui :
Correcta:
El bolígraf amb el qual (o amb què) escric...
Incorrecta:
El bolígra amb el que escric...
En canvi, els grups esmentats són correctes quan equivalen respectivament a aquell que, aquella que, aquells que, aquelles que, allò que .
Escolta el que (allò que) et diu la monitora.
b) Els relatius tònics QUÈ, QUI precedits de preposició. No és gaire recomanable fer servir les formes qui i a qui en funció de subjecte i de C.D. En aquests casos és preferible usar la forma que o bé "art. + qual ".
c) Els relatius compostos EL QUAL, LA QUAL, ELS QUALS, LES QUALS poden substituir els relatius invariables ( que, qui, què, on ); ara bé, cal tenir en compte:
- El relatiu compost pot substituir el relatiu que en les oracions adjectives explicatives (Els minaires, els quals/ que fan vaga, no accepten la proposta), però no es pot fer la substitució en les especificatives.
- És aconsellable usar les formes compostes en les construccions que puguin semblar confuses o ambigües: La cosina d´en Joan, a qui cada any visitem...A qui visitem? El dubte és ben palès. En aquests casos és preferible, doncs, usar el relatiu compost: La cosina d´en Joan, a la qual/ al qual cada any visitem...
- Si l´antecedent és lluny del relatiu, també cal usar "art. + qual ": Aquell novel.lista té un estil madur, elegant, com el dels bons literats, el qual m´agradaria...
- El relatiu possessiu català, que fa la funció de C.N., i que equival al castellà cuyo , és usat sobretot en la llengua escrita (La casa de Sitges, les finestres de la qual sempre són obertes...). La llengua col.loquial, en canvi, usa altres construccions (La casa de Sitges, que té les finestres sempre obertes...).
- En català, la qual cosa és la forma neutra del relatiu compost (en castellà: lo cual, lo que ) i pot substituir un antecedent global: Els alumnes estudien força, la qual cosa ens fa pensa que aprovaran. També podem trobar les construccions: fet que, cosa/coses que : Els alumnes estudien força, fet que/ cosa que ...
El passeig marítim, per on (pel qual) tants cops passem...
El seminari on ( en què) ens reunim és lluny d´aquí.
SUBORDINADES ADVERBIALS
| ||
CLASSE
|
NEXE
|
EXEMPLES
|
Temporals
|
Abans que (no)
Quan, mentre, sempre que ...
Després que, fins que, des que ...
|
Comprarem el cotxe abans que no pugin els preus
Mentre mires la lluna, jo preparo l’amanida
Des que té la moto, surt tots els dissabtes
|
Lloc
|
on
|
Vaig anar on em vas dir
|
Mode
|
Com, com si, segons
|
Ho faré com m’has ensenyat
|
Causals
|
Perquè, ja que, per tal com , com quecom sigui que, atès que ...
|
Em quedaré a casa perquè estic malalt
|
Finals
|
Perquè, a fi que ,per tal que ...
|
Resa perquè plogui molt
|
Consecutives
|
Tan(t) ...que, massa ...perquè
|
Corria tant que va arribar el primer
|
Comparatives
|
Més(...) que
Tan(t)(...) com
Menys(...) que
Com més/menys... més/menys
|
Menja més calçots que ningú
Menja tants calçots com jo
Menja menys calçots que jo
Com més calçots menja, menys gana té
|
Concessives
|
Encara que, malgrat que, tot i que ...
|
Encara que plogui, anirem a la platja
|
Condicionals
|
Si, en cas que, posat que
|
Si em dónes diners, et compraré el diari
|
Els pronoms
FUNCIÓ: substituir paraules, sintagmes o frases que han aparegut anteriorment en el text o hi han d'aparéixer.
Pronoms personals: fan referència a la primera persona o persona que parla; a la segona persona o persona que escolta; i a la tercera persona o persona o cosa de les quals es parla. Poden ser forts o febles.
Pronoms forts
singular plural
1a persona jo, mi nosaltres, nós
2a persona tu, vosté vosaltres, vós, vostés
3a persona ell, ella ells, elles
reflexiu si, ell (mateix) si, ells (mateixos)
Poden adoptar diverses formes. Així, segons la posició dels pronoms febles, els podem classificar en:
- proclíctics: si van davant del verb
- reforçada: no s'apostrofa. Ex. et diu
- elidida: s'aopostrofa. Ex. l'amaga
- enclítics: si van darrere del verb
- plena: porta guionet. Ex. compreu-vos, comprar-te
- reduïda: s'apostrofa. Ex. mira'l
Tot seguit, repassarem la substitució dels complements directe, indirecte, circumstancial i també de l'atribut per pronoms febles.
Complement Directe (CD).
Pel que fa a la primera i segona persona, els pronoms que funcionen com a CD són:
- 1a persona: EM (m'/-me/'m) en singular i ENS en plural. Ex. Mira'ns a la cara (a nosaltres).
- 2a persona: ET (t'/-te/'t) en singular i US en plural. Ex. Us buscà tota la nit (a vosaltres).
- 3a persona: el CD pot ser substituït pels pronoms febles següents:
- ES (s'/-se/'s) si es tracta d'un acte reflexiu. Ex. Ell es pentina tots els dies (a ell mateix).
- EL, LA, ELS, LES (l'/-lo/'l/-los/'ls) quan el CD està introduït per articles, demostratius i possessius, i també quan el CD és un nom propi. Ex. Contemple les estrelles > Les contemple. / Tinc la teua adreça. > La tinc.
- EN (n'/-ne/'n) quan el CD està introduït per numerals, quantitatius i indefinits. Aquest determinant continua present després de la substitució pel pronom. Ex. Comprarà melons > En comprarà. / Pere ha suspés quatre assignatures > Pere n'ha suspés quatre.
- HO quan substitueix una oració en funció de CD o un pronom neutre (açò, això o allò). Ex. Comprarem això > Ho comprarem. / No sé què hem de fer. > No ho sé
- Complement Indirecte (CI).
- 1a persona: EM (m'/-me/'m) en singular i ENS en plural. Ex. Ens han reservat entrades (a nosaltres).
- 2a persona: ET (t'/-te/'t) en singular i US en plural. Ex. T'has comprat un cotxe nou? (per a tu).
- 3a persona:
- ES si es tracta d'un acte reflexiu. Ex. S'ha pentinat els cabells (a ella mateixa).
- En la resta de casos: LI en singular i ELS en plural, tant per al masculí com per al femení. Ex. Pol va fer un regal a Mireia > Pol li va fer un regal. / Pol va fer un regal a Mireia i Irene > Pol els va fer un regal.
- Complement Circumstancial (CC).El Complement Circumstancial (CC) pot ser substituït pels pronoms febles en o hi.
- HI substitueix CC de manera. Ex. Has treballat de valent > Hi has treballat.
- El CC de lloc:
- quan és introduït per la preposició DE, és substituït per EN (n'/-ne/'n). Ex. Tornarem prompte de València > En tornarem prompte.
- quan és introduït per altra preposició o locució prepositiva encara que continga la preposició DE, el pronom que substituirà el CC de lloc és HI. Ex. Arribaren davant d'aquella casa > Hi arribaren.
- La resta de CC es substitueixen pel pronom HI. Ex. Tornaré tard > Hi tornaré.
- Atribut (Atr.).L'Atribut es pot substituir pels pronoms febles següents:
- EL, LA, ELS, LES substitueixen atributs que porten com a determinants articles, demostratius o possessius. Ex. Víctor és el director > Víctor l'és. / Aitana i Irene són les meues amigues > Aitana i Irene les són.
- HO substitueix atributs sense determinants o qualsevol tipus d'atribut si els verbs són semblar o paréixer. Ex. La iaia està sorda > La iaia ho està. / La casa semblava deshabitada > La casa ho semblava.
- http://cpnl.cat/media/upload/pdf/cnlortografia0305_editora_grup_30_19.pdf
Morfologia dels pronoms febles:
http://www.xtec.es/~mbosch31/morfolog/con_feb.html
Font: Ajuda SALT
http://www.edu.gva.es/polin/docs/webhelp/Gramatica/Morfologia/Pronoms/Pronoms_adverbials/en_(pronom).html
EL PRONOM EN
PRACTICA: http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/en/index.htm
AVALUA'T: http://clic.xtec.cat/quaderns/mibanez1/pronoms_febles/html/index.htm?&skin=default&js=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&appl=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/css/